فعالیت بسیاری از صنایع، وابسته به گازهای صنعتی، طبی و خوراکی نظیر دی­ اکسید کربن، اکسیژن، ازت، آرگون و غیره است. اما نگهداری این گازها شرایط خاص خود را می­ طلبد. تمامی این گاز­ها در سیلندرهایی با ظرفیت­های متفاوت نگهداری می­شوند که معمولا تحت فشار نسبتاً بالایی قرار دارند. از این رو، سلامت بدنه سیلندر و استحکام آن نقش مهمی را در تامین ایمنی کار و کارگاه­ها ایفا می­کند زیرا انفجار هر یک از این سیلندرهای تحت فشار می­تواند تبعات جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.

سیلندر ها و به طور کلی مخازن تحت فشار باید به طور مرتب بررسی و آزمایش شوند تا خطرآفرین نباشند که یکی از تست هایی که روی این تجهیزات انجام می شود، تست هیدرواستاتیک می باشد ، این تست در دسته تست های غیر مخرب بوده و طی مراحلی انجام می شود..

احتمال بروز این دست فجایع را می­توان با بازرسی و آزمون دوره­ای سیلندر مطابق با استاندارد­های الزامی ملی به حداقل رساند و شرکت آروین کیفیت پردیس مفتخر به ارائه این خدمات با بالاترین کیفیت ممکن است.

مخزن تحت فشاری که حاوی مواد گازی و یا مایع تحت فشار باشد ، می بایست بر اساس استاندارد هایی مورد تست هیدرواستاتیک قرار گیرد. کپسول های آتشنشانی نیز با توجه به اینکه مخزنی تحت فشار دارد ، می بایست در زمان بندی های مناسب تست شود و از صحت عملکرد آن اطمینان حاصل گردد.

 در شرکت آروین کیفیت پردیس خدمات تست هیدرواستاتیک با صدور شناسنامه از اداره استاندارد صورت می گیرد. اما تست هیدرو استاتیک چیست و چرا کپسول ها باید به صورت دوره مورد تست قرار بگیرند.

تست هیدرواستاتیک چیست؟

 Hydrostatic test of fire extinguisher آزمایشی است که به صورت دوره ای برای اطلاع از سالم بودن بدنه کپسول آتش نشانی صورت می گیرد. تزریق آب به کمک پمپ مخصوصی که فشار آن تحت کنترل است به داخل مخزن مورد آزمایش تا فشار استانداردی که بیشتر از فشار کاری مخزن می باشد جهت بررسی استحکام و مقاوم مخزن را ، تست هیدرواستاتیک می نامند. زمان تحت فشار بودن مخزن نیز حائز اهمیت بوده و مطابق استاندارد های مخصوصی انجام می گردد.

تست هیدرواستاتیک کپسول های آتش نشانی چگونه انجام می شود؟

ابتدا مخزن را به وسیله پمپ تا فشار معین پر کرده سپس شیر ورودی را می بندیم. پس از آن بدنه مخزن را خشک نموده و پس از تایم تعیین شده اقدام به دیتا برداری از گیج فشار می نماییم. در صورتی که عدد نشان داده شده همان فشار اولیه باشد و کاهش پیدا نکرده باشد به معنی آن است که مخزن سالم بوده و نشتی ندارد ولی در صورت کاهش فشار می بایست اقدام به نشتی یاببی و رفع آن نمود. این کار تا زمان رسیدن به نتیجه مطلوب می بایست ادامه پیدا کند.

خدمات تست هیدرواستاتیک آروین کیفیت پردیس

از جمله خدماتی که به عنوان تست و آزمایش بر روی کپسول و سیلندرهای آتش نشانی انجام می شود شامل موارد زیر است:


رسوب زدایی داخل سیلندر
انجام عملیات وت بلاست خارج سیلندر
انجام عملیات وت بلاست خارج سیلندر
تست نیوماتیکی شیر (نشتی و بدنه)
چربی زدایی سیلندر
رنگ آمیزی طبق استاندارد به صورت کوره ای
تست هیدرواستاتیکی انبساط حجمی سیلندر
نصب شیر استاندارد روی سیلندرهایی که دارای شیر معیوب هستند

برای آشنایی با تست هیدرواستاتیک و کسب اطلاعات در مورد فرآیند انجام آن در قسمت مقالات تا انتهای آن با ما همراه باشید.